torsdagen den 10:e januari 2013

Oliver

Hej!

Jag får ofta frågor om hur jag sköter mina olivträd och
 här kommer ett par tips från mig...


Först och främst står träden ljust och varmt på dagen vintertid,
gärna nära ett fönster.
På sommaren kan jag placera dem lite var som helst,
 eftersom huset är ganska ljust i sig.
Jag vattnar ofta- inte dränker eller småskvätter utan lagom och låter dem aldrig torka ut mer än en dag eller så.
På natten står de svalt, jag reglerar temperaturen via ett system som gör vissa rum svalare än andra. 
Gillar inte för varmt på natten själv...

Olivträden har aldrig tappat alla blad för att sedan komma igen, 
därför vet jag inte hur det fungerar.
Det rasslar ner några då och då men inte fler.
Klipper gör jag på våren, mina får lätt slanor som på bilden ovan.
Eventuella oliver tar jag bort inför vintern, tror att de stjäl för mycket näring annars.

Alltså:
varmt och ljust på dagen
svalt om natten
regelbunden vattning
och kärlek.

Jag har inga gröna fingrar och har t ex aldrig lyckats hålla liv i en Mårbacka pelargon en hel sommar.
Så det här är lättare än vad jag trodde faktiskt, har haft mitt äldsta i fem år nu till våren.

Ha det fint och massor av gröna kramar
 från mig!

kram Tina